خانه مشق امین


 در سال ۱۳۷۸ مرحوم حسین امین خانه قدیمی جد خود (جده پنجم ) که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد را با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیون تومان بازسازی و جهت تحصیل دانش آموزان محروم تجهیز نموده و به ابتکار خود نام خانه مشق را بر آن نهادند .

دانش آموزان در خانه مشق امین یزد

خانه مشق که در بازسازی آن، نهایت سعی در حفظ ارزش‌های بومی و سنتی بنا مدنظر بوده، هم‌اکنون در اختیار سازمان دانش‌آموزی یزد قرار گرفته است و در آن، فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای از قبیل تشکیلات پیشتازان و فرزانگان و اعزام دانش‌آموزان به حج عمره برای بیش از ۱۴۰۰۰ دانش‌آموز انجام می‌شود.

معماری خانه مشق علی امین یزد

خانه مشق علی امین، به سبک خانه‌های اعیانی یزد ساخته شده و از نمای بیرون، فاقد هرگونه اشرافیت می‌باشد.خانه، دو حیاط زیبا دارد که در بخش ورودی حیاط اصلی آن، یک دالان و هشتی دیده می‌شود و به‌محض ورود به حیاط در سمت راست آن، یک اتاق پنج‌دری زیبا با پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی خودنمایی می‌کند که بسیار روشن و رو به آفتاب می‌باشد. در زیر این اتاق، زیرزمین تابستانی و خنک گچ‌اندود تعبیه شده که در روبروی ورودی، یک تالار بزرگ و در زیر آن هم پایاب و زیرزمین دیگر خانه وجود دارد.

حیاط دوم که با خشت فرش شده و عمده مصالح آن از آجر، گل و گچ می‌باشد، با یک حوض مستطیل شکل مرکزی در سمت چپ خانه قرار دارد و دارای یک پایاب و تعدادی اتاق سه‌دری با در و پنجره‌های شیشه‌رنگی می‌باشد. بالای درها، کتیبه‌ای زیبا و گچ‌بری‌شده با یک پنجره کوچک میانی وجود دارد که مزین به شیشه‌های رنگی است.بعضی از اتاق‌ها با انواع گچ‌بری، نوشته‌های زیبا، اشعار شعرا و... تزیین شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *